۵ نکته برای صحیح تر و سالم تر سرخ کردن

نویسنده : ویرایشگر ویرایش کننده
۱۸ خرداد ۹۶

۱- قبل از اینکه مواد غذایی را داخل روغن بیندازید ، باید ابتدا روغن را تا حدود ۱۹۰ درجه سانتی گراد گرم کنید .

دراین حرارت ، در سطح مواد غذایی ، سریع یک لایه محافظ شبیه به لایه عایق تشکیل می شود که باعث می شود روغن نتواند از ماده غذایی عبور کند وماده غذایی فقط با حرارت غیر مستقیم و با هدایت گرمایی از این عایق ، پخته و سرخ شود.

اگر روغن تا این درجه حرارت مشخص داغ نشده باشد ، قبل از اینکه لایه عایق تشکیل شود ، روغن به درون غذا نفوذ می کند و باعث می شود غذا حالت روغنی (گریسی) پیدا کند . اگر هم روغن زیادتر از حد داغ شود ، این لایه محافظ می سوزد و از بین می رود.

۲- نکته بعدی اینکه همیشه اول روغن را ۸-۷ درجه بیشتر از حرارت سرخ کردن (۱۹۰ درجه سانتی گراد) داغ کنید ، زیرا اضافه کردن غذا به روغن باعث می شود حرارت روغن چند درجه پایین بیاید . توجه داشته باشید که اگر این حرارت از ۸-۷ درجه بیشتر شود ، به ساختمان مولکولی روغن آسیب می رساند.

۳- قبل از سرخ کردن به غذا نمک نزنید . نمک نقطه دود روغن را پایین می آورد و باعث می شود زودتر تخریب شود . همچنین نمک باعث می شود رطوبت در سطح غذا جذب شود و وقتی غذا به داخل آن اضافه می شود ، روغن به بیرون پاشیده شود.

۴- از ظرف های آلومینیومی برای سرخ کردن غذا و نگهداری روغن استفاده نکنید . نمک به کار رفته در غذا ، ظروف آلومینیومی را خراب می کند و باعث می شود آلومینیوم وارد روغن شود که مسمومیت زاست . ظروف آهنی و مسی هم به درد این کار نمی خورند ، چون روند تخریب روغن را تسریع می کنند.

سبزی های منجمد را وقتی هنوز یخ زده اند ، سرخ کنید تا کمتر روغن را به خود جذب کنند (بیشتر ما تصور می کنیم بهتر است بگذاریم ماده غذایی کامل ازحالت انجماد خارج شود ، بعد آنرا بپزیم).

سبزیجات یخ زده

 

۵- کار اشتباه دیگر این است که کوهی از مواد غذایی را در ماهیتابه پر از روغن تلنبار کنید . این کار حرارت روغن را می گیرد. به این ترتیب ، قبل از آنکه ان لایه عایق مفید تشکیل شود ، روغن داخل غذا نفوذ و غذا را چرب می کند . ترد نشدن خوراکی هایی که در چنین ماهیتابه هایی انباشته شده اند به همین دلیل است.

احساس شما نسبت به
این مطلب چیست؟
نظرات شما
ارسال

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.